Voormekaar vanaf 1 okt. hét startpunt voor werk & inkomen

Inwoners met vragen over werk en inkomen kunnen deze vanaf 1 oktober 2021 stellen aan het Voormekaarteam van de gemeente. Nu al is het Voormekaarteam van de gemeente de ingang voor vragen op het gebied van Wmo, huishoudelijke hulp, Jeugdhulp en andere vormen van ondersteuning. Daar komt werk en inkomen bij.
“De gemeente wordt dus hét startpunt voor vragen”, zegt Monique Pragt van het Voormekaarteam van de gemeente Berkelland. De nieuwe werkwijze wordt ingevoerd in zowel de gemeente Berkelland als de gemeenten Oost Gelre en Winterswijk. “Het grote voordeel is dat de inwoner niet voor de ene vraag op de ene plek hoeft te zijn en voor de andere vraag op de andere plek.”
SDOA als volgende stap
Tot nu toe is de Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) de ingang voor vragen over werk en inkomen. “SDOA blijft wel de plek voor verdere ondersteuning op het gebied van participatie, en werk en inkomen”, laat Ingeborg Aalbers weten. Zij is inkomensconsulent bij SDOA. “Maar dat is dan de volgende stap. Een inwoner die nog geen ondersteuning krijgt vanuit SDOA, komt straks eerst bij de gemeente en kan daar zijn of haar hele verhaal doen. Het voordeel van een ingang via de gemeente is dat als er meer dan alleen werk of inkomen speelt, de andere punten ook meteen opgepakt kunnen worden.”
Altijd een antwoord
De gemeente (het Voormekaarteam) is telefonisch, per e-mail en natuurlijk fysiek bereikbaar. Monique Pragt: “Al bij dit eerste gesprek kijken we naar oplossingen. Wat kan de inwoner zelf of met hulp uit de eigen omgeving? En ook: welk resultaat wil de inwoner bereiken? Zit een inwoner zonder inkomen, dan legt de medewerker van het sociaal team contact met de inkomensconsulent bij SDOA. Heeft de inwoner ook hulp nodig bij het oplossen van schulden? Dan kan schuldhulp de oplossing zijn. En zijn er uitdagingen in het gezin van de inwoner waarvoor het zinvol is om de Jeugdconsulent of de Wmo-consulent te betrekken? Dan zorgen we daar ook voor. We kijken dus samen met de inwoner wat de beste route is voor zijn of haar vraag of probleem. De inwoner vertrekt altijd met een antwoord.”
Kortere lijntjes
Ingeborg Aalbers: “Inwoners weten hierdoor altijd waar ze aan toe zijn. Als iemand na het eerste contact met de gemeente bij mij komt voor een uitkering, dan hoeft een inwoner niet weer opnieuw zijn of haar verhaal te vertellen. Die informatie is namelijk al bekend en ook is bekend welke andere professionals vanuit de gemeente bij deze inwoner betrokken zijn. Door deze werkwijze zijn de lijntjes kort en kunnen we makkelijker gezamenlijk werken aan de beste oplossing voor de inwoner. Deze samenwerking bevordert de kwaliteit van de dienstverlening.”
Voor vragen of meer informatie is het Voormekaarteam van de gemeente bereikbaar via 0545-250 300.
Al klant bij SDOA?
Inwoners die al ondersteuning krijgen vanuit de Sociale Dienst Oost-Achterhoek (SDOA), hoeven met hun vragen niet eerst contact op te nemen met het Voormekaarteam. Ze kunnen rechtstreeks hun contactpersoon benaderen.