Zorg in huis

Soms heeft u hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. Bijvoorbeeld hulp bij het douchen, wondverzorging of medicijnen aanreiken. U kunt hiervoor contact opnemen met een organisatie die thuiszorg aanbiedt. Indien nodig kunt u bij uw huisarts of de thuiszorgorganisatie hierover informatie krijgen.

Heeft u andere ondersteuning nodig bij het zelfstandig wonen? Neem dan contact op met Voormekaar. Een medewerker gaat met u in gesprek over welke ondersteuning u nodig heeft. De gemeente besluit welke ondersteuning u krijgt. Dat kan bijvoorbeeld zijn:

  • een woonvoorziening, zoals een traplift, tillift of verhuiskostenvergoeding
  • een vervoersvoorziening, zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • hulp bij het huishouden
  • begeleiding bij de dagelijkse dingen, zoals hulp bij administratie, opvoeding en contact met andere mensen

De gemeente betaalt de ondersteuning. Dit kan op twee manieren:

  • zorg in natura: de gemeente regelt de zorg en betaalt de zorgverlener.
  • persoonsgebonden budget (pgb): u krijgt geld waarmee u zelf de zorg inkoopt. De gemeente besluit of u het geld krijgt. Dat doet zij in overleg met u.

Bent u 18 jaar of ouder, dan betaalt u een eigen bijdrage voor de kosten van de zorg in huis. Lees meer over de eigen bijdrage op de website van het CAK.

CAK - eigen bijdrage

Humanitas Financiële Thuisadministratie

Hulp bij het ordenen van de eigen administratie en het inzichtelijk maken van de financiële situatie.

Postadres
Torenstraat 9

Telefoonnummer
06 30 33 32 98

Thuiszorg-organisaties actief in Berkelland

Voormekaar - keukentafelgesprek

Uitleg over de inhoud en het verloop van een keukentafelgesprek.

E-mailadres
info@voormekaar.net

Telefoonnummer
0545 25 03 00

Voormekaar - teams per dorp of kern


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus: 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - cliëntondersteuning

Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Voormekaar - teams per dorp of kern


U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • sociale dienst
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd. Of over geld.

Neem altijd eerst contact op met de organisatie waar u het niet mee eens bent. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit. In de brief met het besluit staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Gaat het om een besluit van de gemeente Berkelland? Dan maakt u bezwaar via de website van de gemeente. Hoe u dat precies doet, staat op de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Gemeente Berkelland - bezwaar indienen

Postadres
Postbus: 200
7270 HA Borculo

Telefoonnummer
0545 25 02 50

Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) - Bezwaar maken

Pagina over bezwaar maken tegen een besluit.

Bezoekadres
Burgemeester Bosmastraat 7
7101 DE Winterswijk

Postadres
Postbus: 109
7140 AC Groenlo

Telefoonnummer
0544 47 42 00

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus: 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - cliëntondersteuning

Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Juridisch Loket

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus: 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.
  • Gaat uw klacht over hulp die u via de gemeente krijgt? Geef uw klacht ook door aan de gemeente.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar, of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Een klacht over de gemeente moet schriftelijk. Op de website leest u hoe u een klacht indient bij de gemeente.

Gemeente Berkelland - klachten over de gemeente

Postadres
Postbus: 200
7270 HA Borculo

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus: 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - cliëntondersteuning

Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.