De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u hulp krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke hulp u krijgt hangt daar van af.
Het contact met de gemeente gaat zo:
Er zijn verschillende soorten hulp. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden of verzorging aan huis. Of aanpassingen aan uw huis, begeleiding door een coach of een hulpmiddel zoals een scootmobiel of een rolstoel.
U leest meer over het keukentafelgesprek op de website van Voormekaar.
Vindt u het moeilijk om een keukentafelgesprek te voeren? Vraag hulp aan een vrienden of familie. Of vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het keukentafelgesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Een cliëntondersteuner vraagt u aan bij Stichting Mee.
Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.
Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
www.mee.nl/clientondersteuning
E-mailadres
info@mee-oost.nl
Telefoonnummer
0314 34 42 24
Uitleg over de inhoud en het verloop van een keukentafelgesprek.
E-mailadres
info@voormekaar.net
Telefoonnummer
0545 25 03 00
Website
www.voormekaar.net/teams
Hulp van de gemeente is meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:
Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:
Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Bel Voormekaar voor meer informatie. Of stuur een e-mail.
Website
www.voormekaar.net/teams
Een algemene voorziening kunt u zelf regelen. U hoeft hiervoor geen indicatie nodig van de gemeente. Indicatie betekent: toestemming. Voorbeelden van algemene voorzieningen zijn:
Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen.
Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.
Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE.
De cliëntondersteuner helpt u met:
Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.
Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
www.mee.nl/clientondersteuning
E-mailadres
info@mee-oost.nl
Telefoonnummer
0314 34 42 24
Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.
Website
www.voormekaar.net/teams
Geef veranderingen altijd door aan Voormekaar. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.
Website
www.voormekaar.net/teams
U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:
Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd. Of over geld.
Neem altijd eerst contact op met de organisatie waar u het niet mee eens bent. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit. In de brief met het besluit staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.
Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.
Gaat het om een besluit van de gemeente Berkelland? Dan maakt u bezwaar via de website van de gemeente. Hoe u dat precies doet, staat op de website.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.
Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.
Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.
Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo
E-mailadres
info@gemeenteberkelland.nl
Telefoonnummer
0545 25 02 50
Pagina over bezwaar maken tegen een besluit.
Bezoekadres
Burgemeester Bosmastraat 7
7101 DE Winterswijk
Postadres
Postbus 109
7140 AC Groenlo
E-mailadres
info@socialedienstoostachterhoek.nl
Telefoonnummer
0544 47 42 00
Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.
Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
www.mee.nl/clientondersteuning
E-mailadres
info@mee-oost.nl
Telefoonnummer
0314 34 42 24
Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.
Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag
Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555
Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed.
Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar, of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.
Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.
Een klacht over de gemeente moet schriftelijk. Op de website leest u hoe u een klacht indient bij de gemeente.
Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo
E-mailadres
info@gemeenteberkelland.nl
Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.
Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
www.mee.nl/clientondersteuning
E-mailadres
info@mee-oost.nl
Telefoonnummer
0314 34 42 24
Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.