In gesprek met de gemeente

De gemeente kan u helpen op verschillende manieren. Of u hulp krijgt van de gemeente hangt af van uw persoonlijke situatie. Ook welke hulp u krijgt hangt daar van af.

Het contact met de gemeente gaat zo:

  • U belt of mailt met Voormekaar voor een gesprek over hulp. Dat gesprek heet een keukentafelgesprek.
  • Een medewerker van Voormekaar belt u terug en maakt met u een afspraak voor een keukentafelgesprek.
  • In dat gesprek bespreekt u samen:
    • uw situatie
    • wat u zelf kunt doen
    • wat familie, vrienden en buren kunnen doen
    • welke zorg en hulp mogelijk is
  • De gemeente besluit of u hulp van de gemeente nodig heeft of andere hulp.
  • De gemeente besluit welke hulp u krijgt. Dit heet een beschikking. U krijgt een brief waarin de beschikking staat beschreven.

Er zijn verschillende soorten hulp. Bijvoorbeeld hulp bij het huishouden of verzorging aan huis. Of aanpassingen aan uw huis, begeleiding door een coach of een hulpmiddel zoals een scootmobiel of een rolstoel.

U leest meer over het keukentafelgesprek op de website van Voormekaar.

Vindt u het moeilijk om een keukentafelgesprek te voeren? Vraag hulp aan een vrienden of familie. Of vraag hulp aan een cliëntondersteuner. De cliëntondersteuner helpt u het gesprek voor te bereiden en kan met u mee naar het keukentafelgesprek. Hulp van een cliëntondersteuner is gratis en onafhankelijk. Een cliëntondersteuner vraagt u aan bij Stichting Mee.

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - keukentafelgesprek

Uitleg over de inhoud en het verloop van een keukentafelgesprek.

E-mailadres
info@voormekaar.net

Telefoonnummer
0545 25 03 00

Voormekaar - teams per dorp of kern


Hulp van de gemeente is meestal een Wmo-voorziening. Die is bedoeld om te zorgen dat u langer thuis kunt blijven wonen. En dat u de dagelijkse dingen kunt blijven doen. Een Wmo-voorziening kan van alles zijn. Bijvoorbeeld:

  • een woonvoorziening: zoals een traplift of tillift
  • een vervoersvoorziening: zoals een scootmobiel, rolstoel of taxivervoer
  • huishoudelijke hulp
  • begeleiding en dagbesteding
  • kortdurend verblijf

Een Wmo-voorziening is een algemene voorziening of een maatwerkvoorziening:

  • Een algemene voorziening is voor iedereen. Denk bijvoorbeeld aan een boodschappendienst.
  • Een maatwerkvoorziening is een voorziening speciaal voor u. De voorziening wordt dan op uw situatie afgestemd. Bijvoorbeeld een rolstoel op maat.

Sommige voorzieningen zijn eenmalig. Andere voorzieningen zijn tijdelijk. Bel Voormekaar voor meer informatie. Of stuur een e-mail.

Voormekaar - teams per dorp of kern


Een algemene voorziening kunt u zelf regelen. U hoeft hiervoor geen indicatie nodig van de gemeente. Indicatie betekent: toestemming. Voorbeelden van algemene voorzieningen zijn:

  • maaltijdservice
  • boodschappendienst
  • hulp van een vrijwilliger
  • een inloop om andere mensen te ontmoeten

Misschien moet u een bijdrage betalen voor deze voorzieningen.


Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - cliëntondersteuning

Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Voormekaar - teams per dorp of kern


Geef veranderingen altijd door aan Voormekaar. Bijvoorbeeld een nieuw adres of een verandering van het aantal mensen waarmee u samenwoont. Maar ook als uw gezondheid beter of slechter is geworden. Of als u andere hulp nodig heeft.

Voormekaar - teams per dorp of kern


U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • sociale dienst
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd. Of over geld.

Neem altijd eerst contact op met de organisatie waar u het niet mee eens bent. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit. In de brief met het besluit staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Gaat het om een besluit van de gemeente Berkelland? Dan maakt u bezwaar via de website van de gemeente. Hoe u dat precies doet, staat op de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Gemeente Berkelland - bezwaar indienen

Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo

Telefoonnummer
0545 25 02 50

Sociale Dienst Oost Achterhoek (SDOA) - Bezwaar maken

Pagina over bezwaar maken tegen een besluit.

Bezoekadres
Burgemeester Bosmastraat 7
7101 DE Winterswijk

Postadres
Postbus 109
7140 AC Groenlo

Telefoonnummer
0544 47 42 00

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - cliëntondersteuning

Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.

Juridisch Loket

Nationale Ombudsman

Postadres
Postbus 93122
2509 AC Den Haag

Telefoonnummer
0800 33 55 555


Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.
  • Gaat uw klacht over hulp die u via de gemeente krijgt? Geef uw klacht ook door aan de gemeente.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar, of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Een klacht over de gemeente moet schriftelijk. Op de website leest u hoe u een klacht indient bij de gemeente.

Gemeente Berkelland - klachten over de gemeente

Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo

Stichting MEE - cliëntondersteuning

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle

E-mailadres
info@mee-oost.nl

Telefoonnummer
0314 34 42 24

Voormekaar - cliëntondersteuning

Informatie over het aanvragen van een onafhankelijk cliëntondersteuner.