Wmo-hulp regelen

De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) regelt dat u langer thuis kunt blijven wonen. Ook regelt de wet dat volwassenen die een beperking hebben mee kunnen blijven doen in het dagelijkse leven.

Vraag hulp aan vrienden, familie of kennissen.

Is er niemand in uw omgeving die u kan helpen? Dan kunt u hulp krijgen van een professionele cliëntondersteuner. De hulp van een cliëntondersteuner is gratis. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE.

De cliëntondersteuner helpt u met:

  • uitzoeken wat de juiste zorg of ondersteuning voor u is
  • in contact komen met de juiste organisaties
  • aanvragen van de juiste zorg of ondersteuning
  • de administratie die nodig is voor de zorg of ondersteuning

Voormekaar

Voor informatie, advies en concrete hulp en ondersteuning bij opgroeien en opvoeden, ondersteuning en begeleiding thuis, werk en inkomen, sociale contacten en vrije tijd, vrijwilligerswerk, eenzaamheid en mantelzorg. Voormekaar is het sociale wijkteam en is er voor alle inwoners in de gemeente Berkelland.

Website
www.gemeenteberkelland.nl/voormekaar
E-mailadres
info@voormekaar.net
Telefoonnummer
0545 250 300

Voormekaar - cliëntondersteuning

Heeft u een keukentafelgesprek met Voormekaar, het sociale wijkteam van de gemeente Berkelland? Het kan fijn zijn om iemand anders bij het gesprek te vragen, bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. U kunt ook kiezen voor een (gratis) onafhankelijke cliëntondersteuner. Neem daarvoor contact op met MEE SAMEN tel. 088 633 0633.

Meer informatie over Voormekaar en wat zij voor u kan betekenen leest u op de website www.voormekaar.net.

Website
www.voormekaar.net/clientondersteuning

MEE Samen

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
http://www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Soms heeft u hulp en zorg nodig om zelfstandig te kunnen wonen. Bijvoorbeeld hulp bij het douchen, wondverzorging of medicijnen aanreiken. U kunt hiervoor contact opnemen met een organisatie die thuiszorg aanbiedt. Indien nodig kunt u bij uw huisarts of de thuiszorgorganisatie hierover informatie krijgen.

Heeft u andere vragen op gebied van zelfstandig wonen?

  • Kunt u door ziekte of beperking niet meer goed uit de weg in uw eigen huis?
  • Heeft u gezondheidsklachten waardoor u geen gebruik kunt maken van het openbaar vervoer of de fiets?
  • Lukt het niet goed om uw persoonlijke zaken te regelen?
  • Zijn er dingen in uw huishouden die u zelf of met hulp van uw omgeving niet meer kunt?
  • Valt het zorgen voor een ander u zwaar?

Neem dan contact op met Voormekaar. Door in gesprek te gaan kan een medewerker van Voormekaar naar u luisteren en met u meedenken. Voormekaar is goed op de hoogte van de maatschappelijke organisaties die voor uw vraag een oplossing kunnen zijn. Als blijkt dat het nodig is kan specialistische ondersteuning worden ingezet.

Voormekaar

Voor informatie, advies en concrete hulp en ondersteuning bij opgroeien en opvoeden, ondersteuning en begeleiding thuis, werk en inkomen, sociale contacten en vrije tijd, vrijwilligerswerk, eenzaamheid en mantelzorg. Voormekaar is het sociale wijkteam en is er voor alle inwoners in de gemeente Berkelland.

Website
www.gemeenteberkelland.nl/voormekaar
E-mailadres
info@voormekaar.net
Telefoonnummer
0545 250 300

CAK - eigen bijdrage

Website
www.hetcak.nl/eigen-bijdrage

CAK - bereken eigen bijdrage

Website
www.hetcak.nl/zelf-regelen/eigen-bijdrage-rekenhulp

Misschien bent u niet tevreden over hoe u wordt geholpen. Of een product doet het niet goed.

  • Ga eerst in gesprek met de organisatie waar u een klacht over heeft. Zoek samen naar een oplossing.
  • Komt er geen oplossing, dien dan een klacht in. Kijk op de website van de organisatie hoe dat moet. Of vraag het aan een medewerker.
  • Gaat uw klacht over hulp die u via de gemeente krijgt? Geef uw klacht ook door aan de gemeente.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar, of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Kijk ook op de website van de Nationale Ombudsman voor meer informatie.

Een klacht over de gemeente moet schriftelijk. Op de website leest u hoe u een klacht indient bij de gemeente.

Voormekaar

Voor informatie, advies en concrete hulp en ondersteuning bij opgroeien en opvoeden, ondersteuning en begeleiding thuis, werk en inkomen, sociale contacten en vrije tijd, vrijwilligerswerk, eenzaamheid en mantelzorg. Voormekaar is het sociale wijkteam en is er voor alle inwoners in de gemeente Berkelland.

Website
www.gemeenteberkelland.nl/voormekaar
E-mailadres
info@voormekaar.net
Telefoonnummer
0545 250 300

Gemeente Berkelland - klachten over de gemeente

Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo
Website
www.gemeenteberkelland.nl/klacht-over-het-handelen-van-de-gemeente
E-mailadres
info@gemeenteberkelland.nl

Voormekaar - cliëntondersteuning

Heeft u een keukentafelgesprek met Voormekaar, het sociale wijkteam van de gemeente Berkelland? Het kan fijn zijn om iemand anders bij het gesprek te vragen, bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. U kunt ook kiezen voor een (gratis) onafhankelijke cliëntondersteuner. Neem daarvoor contact op met MEE SAMEN tel. 088 633 0633.

Meer informatie over Voormekaar en wat zij voor u kan betekenen leest u op de website www.voormekaar.net.

Website
www.voormekaar.net/clientondersteuning

MEE Samen

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
http://www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

U kunt bezwaar maken als u het niet eens bent met een besluit van bijvoorbeeld:

  • gemeente
  • sociale dienst
  • Rijksoverheid
  • UWV
  • Sociale Verzekeringsbank
  • schuldhulpverlener

Een besluit kan gaan over zorg die u heeft aangevraagd. Of over geld.

Neem altijd eerst contact op met de organisatie waar u het niet mee eens bent. Komt u er samen niet uit? Dan kunt u bezwaar maken tegen het besluit. In de brief met het besluit staat ook hoe u bezwaar maakt. Of kijk op de website van de organisatie.

Zorg ervoor dat u op tijd bezwaar maakt. In de brief met het besluit staat hoeveel tijd u heeft om bezwaar te maken.

Gaat het om een besluit van de gemeente Berkelland? Dan maakt u bezwaar via de website van de gemeente. Hoe u dat precies doet, staat op de website.

Komt u er zelf niet uit? Vraag een cliëntondersteuner om hulp. Cliëntondersteuning is gratis. De cliëntondersteuner bekijkt altijd wat het beste is voor u. Heeft u behoefte aan cliëntondersteuning? Neem contact op met Voormekaar of kijk op de website van Stichting MEE voor meer informatie.

Of vraag rechtshulp aan het Juridisch Loket. Kijk op de website voor voorbeeldbrieven of neem contact op.

Kijk voor meer informatie ook op de website van de Nationale Ombudsman.

Gemeente Berkelland - bezwaar indienen

Postadres
Postbus 200
7270 HA Borculo
Website
www.gemeenteberkelland.nl/overlast-klachten-en-bezwaar
E-mailadres
info@gemeenteberkelland.nl
Telefoonnummer
0545 25 02 50

Voormekaar - cliëntondersteuning

Heeft u een keukentafelgesprek met Voormekaar, het sociale wijkteam van de gemeente Berkelland? Het kan fijn zijn om iemand anders bij het gesprek te vragen, bijvoorbeeld een familielid of mantelzorger. U kunt ook kiezen voor een (gratis) onafhankelijke cliëntondersteuner. Neem daarvoor contact op met MEE SAMEN tel. 088 633 0633.

Meer informatie over Voormekaar en wat zij voor u kan betekenen leest u op de website www.voormekaar.net.

Website
www.voormekaar.net/clientondersteuning

MEE Samen

Cliëntondersteuning voor inwoners van de gemeente Berkelland.

Postadres
Postbus 517
8000 AM Zwolle
Website
http://www.meesamen.nl/
E-mailadres
info@meesamen.nl
Telefoonnummer
088 633 0633

Fijnder (sociale dienst) - bezwaar en hoger beroep

Pagina over bezwaar maken tegen een besluit.

Bezoekadres
Batterij 12
7141 JL Groenlo
Postadres
Postbus 109
Website
https://www.fijnder.nl/klacht-bezwaar-indienen/bezwaar-en-hoger-beroep
E-mailadres
info@fijnder.nl
Telefoonnummer
0544 - 47 42 00

Nationale Ombudsman

Website
www.nationaleombudsman.nl
Telefoonnummer
0800 33 55 555

Juridisch Loket

Gratis persoonlijk advies voor iedereen met een laag inkomen.

Website
www.juridischloket.nl
Telefoonnummer
0800 80 20 (gratis)